Reputacja firmy a bezpieczeństwo danych

Prowadzenie firmy w dzisiejszych czasach to niełatwe zadanie. Nie dość, że niezależnie od branży konkurencja jest ogromna, to jeszcze na każdym kroku trzeba dbać o to, by oferowane produkty i usługi miały naprawdę dobrą jakość. Nie można jednak zaprzeczyć temu, że samo rozwinięcie firmy jest współcześnie dużo łatwiejsze, głównie ze względu na możliwości, jakie daje Internet, aczkolwiek drugą stroną medalu jest to, że ta cyfryzacja może również bardzo zaszkodzić.

Aby więc utrzymać się na rynku, każda firma powinna odpowiednio dbać nie tylko o jakość, ale i reputację. Nie jest to łatwe, gdyż głównym zadaniem konkurencji jest właśnie atak na opinie o danym przedsiębiorstwie, jego usługach czy pracownikach i choć czasem wyrażane zdanie mija się z prawdą, to przecież ludzie wierzą w to, co przeczytają w Internecie, a już zwłaszcza w opiniach na Google’u.

Co wpływa na reputację firmy?

Czynników jest naprawdę sporo, gdyż na reputację składają się nie tylko przeżyte doświadczenia związane z daną firmą, ale także elementy emocjonalne. Aby więc dbać o dobre imię firmy, warto zwracać uwagę na:

  • jakość produktów i usług, obsługi klienta,
  • zaangażowanie pracowników,
  • bezpieczeństwo produktów i usług,
  • szanowanie prywatności klienta,
  • innowacyjność usług,
  • stosunek cen do jakości usług i produktów,
  • komunikację i marketing,
  • stosunek pracodawców do pracowników,
  • działania na rzecz środowiska czy pomoc charytatywną.

Może być tego oczywiście dużo więcej. Wszystko zależy od indywidualnego pomysłu na prowadzenie firmy.

Co może zaszkodzić reputacji?

W powyższych przykładach przebija się głównie dbanie o dobro klienta, o jego bezpieczeństwo i poziom zadowolenia, dlatego też w reputacji firmy tak ważna jest opinia ludzi z zewnątrz, a nawet i pracowników, którą czasem niestety łatwo zepsuć, głównie poprzez:

  • nieprofesjonalne zachowanie względem klientów czy współpracowników,
  • zwlekanie z wykonaniem składanych zamówień produktów lub usług,
  • nieposzanowanie czasu klienta i pracowników,
  • nieadekwatna jakość rzeczywista do tej oferowanej np. w reklamach,
  • zaniedbanie jakiegokolwiek z wyżej wymienionych czynników.

Natomiast najważniejszym powodem, przez który wiele firm traci dobre imię, jest nieumiejętna ochrona danych osobowych.

Reputacja a bezpieczeństwo danych

Współcześnie bardzo wiele przedsiębiorstw jest wyposażonych w technologiczne rozwiązania, pozwalające nie tylko ułatwić pracę, ale także zwiększyć jakość oferowanych usług. Ma to jednak swoje minusy, ponieważ właśnie takie elementy jak dane osobowe pracowników, klientów, sponsorów, czy wielu innych powiązanych z firmą osób są narażone na atak hakerski, który w przeciągu dosłownie kilku minut może rozpowszechnić i udostępnić takie informacje jak: imię, nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, czy inne dane kontaktowe.

Wyciek takich danych wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla firmy nie tylko w kwestii prawnej czy finansowej, ale również właśnie wizerunkowej. Co więcej po takim incydencie klienci tracą do firmy zaufanie i przestają korzystać z ich usług, powodując przy tym wielkie szanse na jej bankructwo.

Jak chronić dane osobowe?

Kluczowe w tym temacie jest dbanie o odpowiednie zabezpieczenie danych w systemach cyfrowych. Najlepiej zatrudnić do tego wykwalifikowanych informatyków, by dbali oni o prawidłowe szyfrowanie kont i czuwali nad ewentualnymi atakami cyberprzestępców.

Czasem jednak dobre zabezpieczenia nie wystarczą jeśli w grę wchodzi złośliwość rzeczy martwych. Sprzęty elektroniczne mają to do siebie, że czasem się psują, co niestety może zagrażać bezpieczeństwu danych. Aby więc nie dopuścić do takich sytuacji, najlepiej przeprowadzać systematyczny audyt bezpieczeństwa informacji. Czynności, jakie trzeba przy nim wykonać, by spełniać wszystkie normy jakościowe, zapewniają, że sprzęt, na którym firma pracuje, jego oprogramowania i ewentualne ryzyko uszkodzeń, czy ataku hakerów jest zawsze pod kontrolą.

dane

Widać więc, że reputacja firmy zależy od wielu czynników, o które systematycznie trzeba dbać. Najważniejsze jest to, by klient, korzystając z usług firmy, był zapewniany o bezpieczeństwie swoich danych i o dobrej jakości usług, aby później mógł wypowiadać się pochlebnie na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki temu jego reputacja na pewno będzie stale na wysokim poziomie, a konkurencja mogąca przebić dobre opinie nie będzie miała ku temu żadnych podstaw.