Jak wyróżnić się wśród konkurencji? Reklama wielkoformatowa
Każdego dnia ulicami dużych miast przechodzą i przejeżdżają tysiące osób. Outdoor to świetne miejsce, aby zwrócić uwagę potencjalnych klientów, podczas ich spaceru, powrotu samochodem do domu, czy w drodze do pracy. Jedną z najpopularniejszych rodzajów reklamy zewnętrznej jest reklama wielkoformatowa, która sprawdzi się zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i przy ruchliwej drodze na obrzeżach.
Na billboardach najczęściej znajdują się reklamy, które w 75% stanowi grafika, a tekst to krótkie hasło. Zakłada się, że 65% populacji jest wzrokowcami. Wzrok odbiorcy automatycznie skupia się na poziomie graficznym i bodźce przechodzące tym kanałem docierają do jego mózgu najszybciej i są najtrwalej zapamiętywane. Należy pamiętać o tym podczas tworzenia projektu reklamy wielkoformatowej.
Projekt reklamy dopasowany do profilu firmy
Identyfikacja wizualna jest podstawą w kreowaniu wizerunku marki na rynku. Odbiorca z reklamą wielkoformatową ma zazwyczaj kontakt nie dłużej niż kilka sekund. Należy, więc stworzyć projekt, który podczas tak krótkiego czasu utkwi w głowie potencjalnego klienta, ale przede wszystkim będzie się kojarzył właśnie z Twoją firmą.
Reklama outdoorowa zanim zacznie oddziaływać musi zwrócić jego uwagę. Niebanalny projekt i intrygujące hasło to must have, jeśli chcesz, aby Twoja reklama zaciekawiła odbiorcę i nakłoniła go do poznania oferty. Mijając dwudziestą reklamę w drodze do domu człowiek nie ma siły czytać kolejnych haseł, dlatego skupia swoją uwagę na grafice, nie oznacza to jednak, że tekst można pominąć. W tym przypadku po prostu mniej znaczy więcej.
Wbrew pozorom punkt centralny w takiej formie reklamy znajduje się mniej więcej w jednej trzeciej odległości od górnej krawędzi reklamy, a nie w jej środku. I to właśnie w tym punkcie powinno się umieścić slogan lub hasło, które będzie czytane. Praca nad projektem graficznym pochłania dużo czasu, ale dobrze wykonany projekt to gwarancja sukcesu kampanii.
Duży format reklamy
Duże reklamy przyciągają uwagę odbiorców, dlatego że mimowolnie rzucają się w oczy przez ich rozmiar. Planując reklamę wielkoformatową należy wybrać drukarnię, która zapewni najwyższą jakość druku, a kolory będą nasycone i żywe.
Staranność wykonania billboardu gwarantuje z kolei jego odporność na zmienne warunki atmosferyczne, więc mimo deszczu czy śniegu reklama nie traci na czytelności. Duży rozmiar reklamy to także lepsza widoczność i większa szansa na to, że zostanie z odbiorcą na dłużej. Klient, który w styczniu nie jest zainteresowany reklamowanym produktem może go potrzebować przykładowo w czerwcu.
Dobór odbiorców reklamy wielkoformatowej
Reklama w mediach społecznościowych umożliwia dopasowanie grupy odbiorców, do której chce się dotrzeć. W przypadku reklam zewnętrznych nie ma takiej możliwości, ponieważ ulicami przechadzają się ludzie o różnych zainteresowaniach i upodobaniach. Jest jednak rozwiązanie na to, aby dotrzeć w szczególności do swojej grupy docelowej.
Usytuowanie reklamy w strategicznych miejscach może przynieść dodatkowe korzyści. Przykładowo promując ubrania lub zabawki dla dzieci, warto postawić reklamę blisko przedszkoli czy szkół podstawowych. Wtedy wzrastają szansę, aby zarówno młodsi, jak i rodzice zwrócili uwagę na np. billboard.
Reklama wielkoformatowa znajdująca się przy ruchliwej ulicy może zwracać uwagę nie tylko kierowcy, ale także jego pasażerów. Mimo zróżnicowanego i niezliczonego grona odbiorców reklama wielkoformatowa jest bardziej zapamiętywana i oddziałuje dłużej, niż inne formy reklamy.
Skuteczność reklam wielkoformatowych
Brak zaufania wśród konsumentów stanowi trudną do pokonania barierę wejścia na rynek i wyróżnienia się wśród konkurencji. Firmy stawiające swoje pierwsze kroki poprzez reklamę zewnętrzną o dużym formacie mają szanse na szybsze zdobycie zaufanie wśród konsumentów. Wśród społeczeństwa „utarło się”, że na billboardach i innych reklamach wielkoformatowych promują się marki premium, dlatego w ich świadomości buduje się pozytywny wizerunek firmy.
Jeśli marka ma wyróżnić się z tłumu trzeba zadbać o 3 istotne kwestie:
Profesjonalny projekt graficzny – połączenie użyteczności z odpowiednimi walorami estetycznymi zdecydowanie wpływa na skuteczność reklamy.
Wysoka jakość druku – przejrzysta i czytelna reklama to podstawa podczas prowadzenia kampanii.
Odpowiednie umiejscowienie w przestrzeni publicznej – reklama wielkoformatowa w Katowicach i innych stolicach wojewódzkich cieszy się niezwykłą popularnością i osiąga wysoką skuteczność. Podczas wyboru miejsca prowadzenia kampanii, należy wziąć pod uwagę strategiczne lokalizacje w tych miastach.