Jak wygląda praca kierowcy C?
Praca jako kierowca ciężarówki to ciężki orzech do zgryzienia. Z jednej strony kusząco wysokie zarobki, z drugiej długie pobyty z dala od domu, za kierownicą, bez godnych warunków do życia. Dlaczego więc tak dużo osób decyduje się na pracę w transporcie? Czy wynagrodzenia są adekwatne do pracy i wysiłku, jaki musi włożyć pracownik?
Kierowca C – jak wygląda jego praca?
Na pracę kierowcy C decydują się zwykle mężczyźni, choć w ostatnich latach zaobserwowano zdecydowany wzrost liczby kobiet za kierownicą TIRów. Niezależnie jednak od tego, kto prowadzi samochód, praca jest tak samo ciężka i wymagająca. W ogólnym ujęciu, praca kierowcy C może obrać dwa kierunki – transport krajowy, lub międzynarodowy. Ten pierwszy jest dość komfortowy dla osób, którym zależy na częstych pobytach w domu, bo choć ich godziny pracy są zwykle dłuższe niż 8 godzin i dość nietypowe (dzień może zaczynać się w środku nocy i kończyć późno wieczorem), to jednak mają oni szansę na powrót do domu. Zwykle transport krajowy polega na przewozie spożywczym lub innych towarów z magazynu do magazynu lub sklepów. Transport międzynarodowy to już zupełnie inna praca, w której kierowca spędza od kilku do kilkunastu dni bez przerwy na powrót do domu. Jego tymczasowym miejscem zamieszkania staje się kabina samochodu, w której śpią i jedzą, a po obowiązkowej przerwie ruszają w dalszą trasę. Praca kierowcy rozliczana jest w oparciu o tachograf, czyli urządzenie rejestrujące przejechaną trasę oraz aktywność kierowcy, a więc okres jego pracy i odpoczynku.
Kierowca C – uprawnienia, obowiązki, zarobki
Aby zostać kierowcą TIRa, niezbędne jest prawo jazdy kategorii C lub C+E, zależnie od tego czy zamierza on poruszać się pojazdami z dodatkową przyczepą, czy też nie. Kierowca TIRa pracuje zwykle w trybie 5+2 (czyli 5 dni w trasie plus dwa w domu) lub 3+1 (czyli trzy tygodnie w trasie i jeden tydzień w domu). Oczywiście nie są to warunki najbardziej komfortowe, jednak wynagrodzenie jest dla wielu osób powodem, dla którego gotowi są zdecydować się na ten nietypowy tryb życia. Kierowca w transporcie krajowym zarabia zwykle od 1800 do 3500 złotych netto, zależnie od regionu, firmy i odległości, jakie pokonuje. Kierowca międzynarodowy zarabia znacznie więcej, bo zwykle od 3 do nawet 6 tysięcy złotych, jednak jego wynagrodzenie jest uzależnione od ilości przejechanych kilometrów (przez co wielu kierowców zaniedbuje obowiązkowe przerwy i podróżuje przez kilkanaście godzin bez żadnego postoju). Zawód kierowcy samochodów ciężarowych wymaga pewnego zestawu predyspozycji, przez co wiele osób decydujących się na spróbowanie swoich sił w transporcie szybko z niego rezygnuje. Kierowca C musi być przede wszystkim opanowany, zaradny, odpowiedzialny, odporny na stres oraz bardzo wytrzymały fizycznie.