Dropshipping jako nowy model sprzedaży
Zarabianie przy pomocy internetu jest coraz częstszą metodą pracy, szczególnie wśród młodych ludzi, jednak można to robić na różne sposoby. My przedstawiamy dzisiaj sprzedaż internetową, ale nie taką jaka przychodzi nam na myśl w pierwszej kolejności, będziemy tutaj mówić o modelu logistycznym zwanym jako dropshipping.
Dropshipping – nowy pomysł na sprzedaż
Dropshipping, to model sprzedaży przez internet, który polega na pośredniczeniu pomiędzy klientem, a hurtownią (przykładem hurtowni stosującej ten model sprzedaży jest numoco.com). My, jako sklep internetowy nie musimy zajmować się dostawą ani wystawianiem faktur, ponieważ to wszystko należy do obowiązków hurtownika. Ważny jest tutaj przepływ informacji, ponieważ do sprawnego funkcjonowania niezbędne jest porozumienie pomiędzy hurtownikiem a sprzedawcą, który kontaktuje się z nim w celu sprawdzenia dostępności produktów, ale także z przyczyn czysto finansowych, czyli rozliczenia się za towar. Tego typu działalność jest często prowadzona w taki sposób, że klient nawet nie wie o tym, że kupuje jedynie od pośrednika. Oczywiście jak w każdym segmencie rynku i tutaj zdarzają się nadużycia, głównie ze strony początkujących sprzedawców, którzy chcąc zarobić zakładają nielegalne sklepy albo korzystają z usług zagranicznych hurtowników niemogących zapewnić szybkiej dostawy.
Kiedy warto zastosować dropshipping?
Sprzedawanie towarów przez internet na zasadzie dropshipping jest opłacalne dla wszystkich, ponieważ zysk osiągamy na różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną, jednak najbardziej opłaca się to, gdy zamawiane przez klienta towary są bardzo duże. Mowa tutaj chociażby o budynkach ze stali lub innych obiektach o podobnych gabarytach, których przechowywanie i transport byłby bardzo kosztowny. Dropshipping jest dobrym rozwiązaniem dla małych sklepów, które chcą uniknąć zamrożenia środków pieniężnych na czas nieokreślony poprzez zakup dużej ilości towaru. Dodatkowo w takim modelu handlu mogą zaoferować o wiele więcej produktów, co przekłada się na większe możliwości marketingowe i wiążący się z tym zysk.
Korzyści z zastosowania dropshipping w handlu
Przede wszystkim sprzedawca oszczędza czas i pieniądze. Czas, ponieważ to hurtownik zajmuje się transakcją i wystawianiem faktur, on zaś tylko przyjmuje zamówienia, co zajmuje bardzo mało czasu. Pozwala to zająć się innymi aspektami działalności, takimi jak sprawne prowadzenie biznesu lub obmyślanie strategii biznesowych. Oszczędności widać natomiast w kwocie jaką zaoszczędza, gdy nie musi wynajmować magazynu i opłacać ludzi do pracy. Dropshipping gwarantuje także płynny przepływ gotówki. Nie musimy zamawiać z hurtowni dużych ilości towaru, który potem będzie nam zalegał na półkach, więc jednocześnie likwidujemy potrzebę zamrożenia środków. Jest to bardzo znacząca zaleta, która paradoksalnie dla dużych sklepów może nie być opłacalna, jednak małym zapewni stabilność na rynku.
Ciekawym aspektem jest powierzchnia magazynowa. Wielu sprzedawców nadal w nią inwestuje, jednak, jak już wcześniej wspomnieliśmy, nie opłaca się to tak bardzo jak zawarcie umowy z hurtownikiem o sprzedaży w ramach dropshipping. Warto wyobrazić sobie duży magazyn, w którym przechowujemy produkty zamówione od hurtowników. Musimy zająć się logistyką, przyjęcie produktów, rozmieszczenie oraz skierowanie do pakowania. To wszystko wymaga czasu, ludzi i pieniędzy, a mniejszych sprzedawców na to nie stać, dlatego bez wątpienia nowy model sprzedaży na rynku nie jest złem, którego należy się bać i omijać, tylko całkiem ciekawym pomysłem, który może wpłynąć na wzrost konkurencyjności nawet najmniejszych sklepów, które w innych warunkach mieniałyby szansy na wzrost obrotów.