Czym jest infokiosk?

Infokiosk jest multimedialnym nośnikiem informacyjnym, zazwyczaj stawianym w miejscach publicznych charakteryzujących się dużym natężeniem ruchu. Przeważnie są rzucającymi się w oczy, urządzeniami wyposażonymi w ekran dotykowy, niekiedy drukarkę lub czytnik kodów kreskowych.

Zazwyczaj można je znaleźć w muzeach, punktach transportu publicznego, galeriach handlowych, szpitalach czy instytucjach kultury. Zazwyczaj pełnią one wtedy funkcję informacyjną. Pomagają odnaleźć właściwą drogę lub konkretne miejsce do którego dany użytkownik chce się udać. W muzeach dzięki nim możemy poznać historię lub przeczytać ciekawostki na konkretny temat. Infokioski wykorzystywane są coraz częściej w celach marketingowych. Postawione w sklepie odzieżowym lub obuwniczym umożliwiają klientom zamówienie newsletterów czy zapoznanie się z detalami danego produktu.

Jak działają infokioski?

Dana grupa infokiosków przeważnie składa się z urządzeń preferencyjnych oraz centralnego serwera, który pozwala na dowolne zarządzanie treścią, reklamami oraz na stałą kontrolę ich stanu. Podczas projektowania interfejsu infokiosku zwracana jest uwaga na atrakcyjność oraz przejrzystość przekazu, a także na intuicyjność jego obsługi. Użytkownik powinien odruchowo wiedzieć co robić i móc w każdej chwili wróć do poprzedniego widoku. Uproszczoną wersją infokiosku są web kioski, które przyjmują postać komputera połączonego z Internetem, postawionego w miejscu publicznym.

Infokioski stają się coraz bardziej popularne. Najwcześniej zostały wprowadzone w Ameryce min przez siec McDonald. Pomimo wielu wad i braku wygodnych opcji, były dobrze odbierane ze strony społeczeństwa. W Europie nie cieszą się one tak wielką popularnością, jednak wzrost ich zastosowania z roku na rok jest coraz większy.

Źródło danych: http://www.ims.fm/rd/news/infokiosk-wykorzystanie-w-praktyce

Wiele firm wykorzystuje infokioski do promocji swojej marki. Urządzenie zazwyczaj posiada widoczne logo danego przedsiębiorstwa i wyglądem wpasowuje się w stylistykę danego sklepu. Infokioski są świetną reklamą i często przyciągają klientów w różnym wieku. O co powinien zadbać przedsiębiorca decydujący się na zakup infokiosku? Przede wszystkim urządzenie musi identyfikować się wizualnie z daną marką. Umieszczenie na nim haseł reklamowych, logo oraz przyciągających wzrok elementów zagwarantuje sukces zainwestowanych pieniędzy. Jeśli chcemy przyciągnąć klientów warto postawić na innowacyjność pod względem oprogramowania i interfejsu. Pomysłowo zaaranżowany system sprawi, że użytkowanie z infokiosku będzie czystą przyjemnością. Niezbędna będzie zadbanie o wysoką jakość przekazu. Krótkie i trafiające w sedno treści zaopatrzone zdjęciami lub grafiką.

infokiosk

Fot.: flickr.com

Na rynku istnieją przedsiębiorstwa, które zajmują się produkcją i przygotowaniem infokiosku na życzenie klienta. W swoich usługach oferują oni solidne totemy, tablice dotykowe praz duży wybór dodatków w postaci skanerów, czytników. Ponadto zajmują się projektowaniem oprogramowań, które zabezpieczą udostępniony publicznie komputer i umożliwią zarządzanie jego treścią.

Jakie problemy mogą stwarzać infokioski?

Głównym i często spotykanym problemem podczas korzystania z infokiosków są skomplikowane i nieprzemyślane funkcjonalności, które uniemożliwiają wygodne użycie urządzenia. Czasami zamiast ubogacania multimedialnych treści warto postawić na prostotę i minimalizm.

W przypadku gdy infokiosk potrzebuje połącznia z Internetem, sytuacje gdy nie ma łącza sprawiają, że urządzenie staje się całkowicie bezużyteczne – dodaje IMS.

Przerywające połączenie z Internetem znacząco utrudni płynne użytkowanie infokiosku. Interfejs powinien działać płynnie. Zacinanie się lub zawieszanie obrazu sprawi, że osoba zainteresowana szybko zrazi się do sprzętu. Podobnie wygląda sytuacja gdy urządzenie słabo reaguje na dotyk, co sprawia że użytkownik by wywołać jakąś reakcję sprzętu musi wielokrotnie naciskać w ekran lub mocno napierać na niego palcem.