Administracja nieruchomości – ile to kosztuje?
Powierzenie zarządzania nieruchomością firmie zewnętrznej, inaczej zwane często outsourcingiem, jest obecnie coraz częstszym rozwiązaniem.
Trudno się temu dziwić – za stosunkowo niezbyt wielki koszt można zaoszczędzić sporą ilość czasu, a przy wyborze dobrej firmy, łatwo wprowadzić innowacyjne rozwiązania, usprawniające przynajmniej część obowiązków. Jak dokładnie wygląda outsourcing przy zarządzaniu nieruchomością? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?
Na czym polega zewnętrzne zarządzanie nieruchomością?
Kilkanaście lat temu obowiązki związane z zarządzaniem nieruchomością spoczywały przede wszystkim na wybranym przez wspólnotę zarządzie, lub na współpracującym z zarządem administratorze. Obecnie sytuacja ta uległa dużej zmianie, gdy na rynku pojawiły się firmy outsourcingowe, m.in. takie jak mieszcząca się w Grudziądzu firma 4Kąty. Co się zmienia?
W gestii zarządu leży uzgodnienie zakresu obowiązków, jakimi zajmie się firma zewnętrzna – jest to jeden z czynników, od którego zależy ostateczna cena takiej usługi. Poniżej przedstawiamy przykładowe obowiązki, jakimi może zająć się firma zewnętrzna:
- Sprawowanie pieczy nad przeprowadzanymi kontrolami.
- Zarządzanie sprawami finansowymi, włącznie z prowadzeniem księgowości.
- Kontrola stanu technicznego budynku.
- Dbanie o porządek nieruchomości i terenu wokół niej.
- Komunikacja z mieszkańcami budynku.
Generalna zasada zarządzania nieruchomością nie ulega zmianie – nie zmieniają się kwestie, którymi należy się regularnie zajmować. Zmieniają się jedynie osoby, zajmujące się tymi kwestiami w zakresie praktycznym.
Dlaczego warto powierzyć zarządzanie budynkiem firmie zewnętrznej?
Istnieją w praktyce trzy możliwości prowadzenia spraw związanych z samym budynkiem i wspólnotą mieszkaniową. Pierwszy z nich zakłada powierzenie wszystkich obowiązków zarządcy, lecz ze względu na ich różnorodność jest to rozwiązanie trudne do zastosowania w praktyce.
Drugie rozwiązanie zakłada rozłożenie obowiązków na poszczególne osoby, będące jednocześnie specjalistami w określonej dziedzinie i członkami wspólnoty, lub też ekspertom zewnętrznym. Odpowiedzialność za wykonywane przez nich obowiązki wciąż spoczywa na zarządcy.
Powierzenie zarządzania firmie zewnętrznej jest trzecim i najczęściej stosowanym w praktyce rozwiązaniem, zdejmującym odpowiedzialność z barków zarządu w zamian za stosunkowo niewielki koszt.
Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania?
Jeszcze do 2014 roku zarządcą budynku mogła być jedynie osoba z odpowiednim wykształceniem i praktyką zawodową. Później obowiązek ten został zniesiony, co oznacza, że zarządcą może zostać praktycznie każdy, przy czym nie wszyscy dobrze sprawdzą się w tej roli. Wynajmując wykwalifikowaną firmę, masz pewność, że zatrudniasz ludzi doświadczonych, posiadających wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania powierzonych im obowiązków.
Plusy
Wykupienie ubezpieczenia OC
Na zarządcy budynku ciąży na ogół wielka odpowiedzialność, związana nierzadko z nietrafionymi inwestycjami, komplikacjami związanymi z budynkiem lub mieszkańcami. Firma zarządzająca zabezpiecza się poprzez obowiązkowe ubezpieczenie OC, co zdejmuje z zarządcy odpowiedzialność finansową za powstałe szkody.
Doświadczeni specjaliści
Firmy zewnętrzne zatrudniają wykwalifikowanych księgowych, będących na bieżąco ze zmieniającymi się regulacjami prawnymi, co pozwoli na oszczędzenie wspólnocie kosztownych pomyłek.
Oprócz tego możemy liczyć także na specjalistów z zakresu remontów, czy też dbania o tereny zielone. Firma może zająć się również przeprowadzaniem corocznych obowiązkowych kontroli stanu technicznego budynku.
Minusy
Istnieje jednak jedna, duża wada takiego rozwiązania – w przypadku wybrania nierzetelnej firmy, wszystkie konsekwencje prawne i finansowe takiego kroku spadają najczęściej na zarządcę.
Administracja nieruchomościami Grudziądz – jakie są przeciętne koszty usługi zarządzania nieruchomością?
Według szacunków na rok 2019 i 2020 stawki wynosiły 0,50 do 0,60 zł za m2 nieruchomości, warto jednak pamiętać, że na cenę ostateczną wpływa mnóstwo kwestii związanych z tzw. kosztami pośrednimi.
Przykładowe kryteria kształtujące ostateczną cenę:
- wiek nieruchomości,
- ilość lokali,
- lokalizacja budynku,
- planowane remonty,
- nawiązywanie współpracy z podwykonawcami (firmy sprzątające, księgowość i inne),
- oprogramowanie wykorzystywane przez firmę.
4Kąty – profesjonalna administracja budynkiem w Grudziądzu
Zostań naszym partnerem i powierz nam swoją nieruchomość! Udzielamy Ci realnego wsparcia w administracji nieruchomościami w Grudziądzu – odpowiadamy za wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym zaoszczędzisz sobie mnóstwo stresu i czasu, a do tego znacząco podniesiesz poziom efektywności komunikacji z mieszkańcami m.in. dzięki mobilnej aplikacji, umożliwiającej wgląd do spraw finansowych, głosowania czy też zapoznawania się z ogłoszeniami. Z nami zarządzanie nieruchomością stanie się banalnie proste!